fredag 23 september 2011

But why?!

Nikon hade pressrelease i veckan. Många fotografer, inklusive mig själv, hoppades på en uppdatering av den befintliga semi- och professionella systemkameraflottan (D300, D700 och D3). Det har varit efterlängtat ett bra tag nu.

Dagen D kommer och så går de och släpper två nya spegellösa kameror med en ny objektivfattning! Kamerorna har pytteliten sensor och blixtskon har också en annan fattning.

Nyheten får mig att minnas min första kamera; en Minolta Vectis S1. Kommer ni ihåg den? Nej, jag tänkte väl det. Det var antagligen bara jag i hela världen som hade en. Den var det häftigaste som fanns när den kom, men ett halvår senare var min trasig för fjärde gången och snart därpå hade produktionen lagts ned.

Kamerorna J1 och V1 skall enligt utsaga kosta 5.700 respektive 8.400 kronor när de kommer ut i oktober. Så småningom kommer det att släppas en adapter så att vanliga Nikonobjektiv också kan användas. Givet den lilla sensorn fås en brännviddsförlängning på 2,7 vilket innebär att tillsammans med adaptern blir ett vanligt objektiv med brännvidden 50mm till motsvarande ett med 135mm. Perfekt om man har ett 70-300 (som blir 190-810) och är folkskygg!

Förutom folkskygga, som knappast kan vara en stor eller växande marknad, förstår jag inte vilka dessa riktar sig mot. Om du vill ha den med på fest är du, tack vare faktorn 2,7, mer eller mindre piskad att köpa något av de nya objektiven för att inte enbart få extrema närbilder på dina kompisar. Och så en ny blixt till det. Nu börjar det närma sig 10.000 spänn! Vill du sedan ta ditt fotograferande till en mer avancerad nivå måste du köpa allt nytt. Igen.

Oavsett om man vill ha en systemkameras fördelar att kunna byta objektiv (ställa in exponeringen manuellt verkar inte gå på dessa nya) eller smidigheten med en kompaktkameras litenhet så finns det betydligt intressantare alternativ till ett rimligare pris.

Hur tänkte de? Och var är min D800?!

Inga kommentarer: